Tijdelijkheid prikkelt en verrast mensen
“Het gaat om meer dan kledinghangertjes. Consumenten worden door grote warenhuizen vaak dom gehouden. Alles draait alleen nog om merken en store-in-store concepten,” vindt Gijs Stork, oprichter van Salon1. “Maar je moet mensen ook informeren, uitdagen, stimuleren. Ik wil die tegenhang bieden. Mode is ook kunst. De creativiteit moet centraal staan en toegankelijk zijn, zonder massaliteit.” Stork kiest met zijn idee van Salon1 voor tijdelijke shops op twintig locaties in de stad. Hier kunnen klanten en bezoekers de creaties passen en is het mogelijk om de ontwerper zelf te ontmoeten. Stork organiseert ook tijdelijke evenementen in zijn eigen huis: “Juist met tijdelijkheid kun je je doelgroep prikkelen en verrassen.”

Shop-for-a-week loont
Bloemisten Florian Seyd en Ueli Signer wilden geen winkel beginnen. “We reisden veel voor ons werk, een vaste locatie is dan niet handig. Wel kregen we vaak de vraag of we nergens een winkel hadden. Toen besloten we tot de shop-for-a-week. Tot onze verbazing haalden we de eerste keer in 2008 break even en leverde de tijdelijke winkel veel contacten en geweldige reacties op. Nu komen beroemde mensen langs en zijn we talk of the town. We staan er in de herfst, het cadeauseizoen, en in het voorjaar, als iedereen naar buiten wil. De locatie beïnvloedt en versterkt het thema en bepaalt welk publiek komt. Ons vak is het in korte tijd decoreren van een locatie, een sfeer creëren met bloemen en planten. Mensen moeten een kriebel krijgen.”

Guerrilla Modegalerie
Koos Faber begon in 2008 samen met vriendin Amanda Pinatih boutique Nuzyn. In een kraakpand. Sinds 2010 zitten ze op uitnodiging van mediabureau Suikerdepôt in dezelfde ruimte aan de Prinsengracht. Een deel is ingericht als exclusieve showroom waar wisselende jonge kunstenaars en mode- en mediagerelateerde evenementen een platform krijgen. Faber: “Ik wil een klantenbestand opbouwen en over anderhalf jaar een erkende naam zijn met vaste locatie. Wij verkopen tijdloze mode van onafhankelijke ontwerpers. Hoge service, kwaliteit en private order service, producten die een verhaal vertellen. Nuzyn is eigenlijk een galerie voor mode.

Bijzondere collecties
Het assortiment van SPRMRKT is net zo veelzijdig als in een gewone supermarkt, vindt eigenaar Nelleke Strijkens. “Maar SPRMRKT heeft een eigenwijze vorm, is er niet voor de massa. We begonnen ooit met meubels: vintage en unica met een eigen identiteit. Daarna gingen we ook tweedehands kleding verkopen. Nu is SPRMRKT vooral een winkel met een steeds wisselende en bijzondere collectie modelabels - van Acne en Hope tot Margiela en Rick Owens -, tonen kunstenaars hun werk, zijn er optredens en verhuren we de plek soms voor feesten. We doen alles wat we leuk vinden. Dat houdt het spannend. Buitenlanders komen zelfs terug naar ons. Inmiddels worden we een concept store genoemd.”

Pop-up voor app-liefhebbers
De Applounge opende alleen zijn deuren tijdens het London Design Festival van half september tot begin oktober 2010. Bezoekers konden in deze innovatieve lifestyle showroom genieten van een kop koffie of een cocktail en intussen de nieuwste mobiele telefoons, e-books en applicaties ontdekken. Ook organiseerde de Applounge 'Apphealth workshops' en een inspirerend Apptasting Event. Het creatieve concept werd bedacht door Alexander Gründsteidl van Method. Met de Applounge bracht hij het beste van in-store en online winkelervaringen samen en faciliteerde hij in een informele omgeving horeca, verbinding en educatie.

Het geheim van Norma Luise
Deze kleine ruimte in Milaans duurste winkelstraat ziet er uit als een mooi gestileerde design-winkel. En dat is precies de bedoeling van dit Italiaanse modehuis. Niemand heeft de geheimzinnige styliste Norma Luisa ooit gezien. Toch worden haar creaties verkocht in exclusieve boetieks over de hele wereld. Er zit geen winkel achter deze etalage. Het merk laat het aan voorbijgangers om deze elders in de stad zelf te ontdekken.

Spazio Temporale zorgt voor magie
Wie in Milaan langs de Corso Garibaldi nummer 59 loopt, treft hier bijna iedere maand een andere winkel aan. Deze 'spazio temporale' betekent vrij vertaald tijdelijke ruimte en is permanent toegewijd aan mensen die een creatieve scène binnen de shopping-wereld willen organiseren en aan shop-sharing willen doen. Was hier vorige maand nog een Japanse winkel gevestigd (waar een aantal Japanse ontwerpers hun kunststukken konden tonen en waar buiten werd geschilderd), enkele dagen later vond een metamorfose plaats naar de wereld van mode en parfums van Givenchy. De tijdelijke locatie trekt bezoekers bij de vleet.

Wie de Gucci past...
Heb je altijd al willen weten hoe die dure Gucci-schoenen je staan? Van de zomer konden voorbijgangers in de wijk Shinjuku enkele dagen schoenen 'passen' van het chique modehuis. Op een plateau voor de winkel waren twee voetafdrukken bevestigd waarop de schoenenliefhebber gaat staan. Via camera‘s achter de winkelruit en met behulp van de nodige software werd vervolgens met een beamer een levensecht beeld geprojecteerd van de winkelaar mét schoen. Een sterk staaltje interactieve promotie.

Culturele hotspot
Aan de Rotterdamse Meent is een oud stadskantoor omgetoverd tot podium voor jonge kunstenaars. Het stadskantoor wordt volgend jaar gesloopt. Om de tijd tussen sloop en herontwikkeling goed te benutten is er nu tot en met maart 2011 een culturele supermarkt in gevestigd. Je kunt bij Rot(t)terdam terecht voor kunst, mode, optredens, filmvoorstellingen, lezingen en feestjes. Ook een lunch behoort tot de mogelijkheden. De culturele supermarkt draait grotendeels op vrijwilligers en biedt elke paar weken design en kunstcollecties van steeds wisselende internationale ontwerpers en kunstenaars.

Bluetooth etalage
Hoe maak je leegstaande panden op een ludieke manier interactief? De bekende catalogusverkoper OTTO is een samenwerking aangegaan met retailspecialist Hypsos en Telecoi om leegstaande winkel- en bedrijfspanden tijdelijk te gebruiken als advertentieruimte. Ook wel ‘Shopvertising‘ genoemd. Deze winter zijn 50 locaties van onder andere Syntrus Achmea, Dela Vastgoed, Staalbankiers en AM Real Estate development acht weken lang gevuld met een interactieve etalage. Voorbijgangers krijgen automatisch via Bluetooth een kortingscoupon van OTTO op hun mobiele telefoon, die ingewisseld kan worden bij een aankoop via otto.nl. Eén van de etalages bezoeken? Ga naar het Rotterdamse Alexandrium aan het Poolsterplein.

Tijdelijk lab

Shop op twintig locaties
Shop-for-a-week
Tijdelijke galerie
Concept store

Etalage zonder shop
Permanent tijdelijk

Interactieve etalage

Pop-up in slooppand
Shopvertising

Kaart

Nationale en internationale pop-up stores

Amsterdam