“Wij geven pop-up stores een keurmerk”

Dr. Massimo Costa is directeur van Assotemporary, Vereniging van Tijdelijke Winkels, en schreef een boek over dit communicatiefenomeen.


Milaan is niet bij toeval dé stad van de tijdelijke winkels. Door de grote mode- en designbeurzen ontstond een groeiend aantal guerrillastores. Massimo Costa richtte daarom in 2008 Assotemporary op, wereldwijd de eerste vereniging voor tijdelijke winkels. “Dankzij ons kan een winkelier of bedrijf binnen een dag een tijdelijke winkel beginnen. Bovendien onderscheiden we de echte tijdelijke winkels van de outlets door ons certificaat van authenticiteit. Deze sticker staat voor een set van normen waaraan een tijdelijke winkel moet voldoen. Outlets zijn meestal lelijk en het draait daar bovenal om verkoop. Bij tijdelijke winkels gaat het vooral om imago en marketingcommunicatie.”

Cijfers en feiten

Italië loopt voorop als het om guerrillastores gaat. Inmiddels wordt de tijdelijke winkel daar al aardig 'permanent'. Paoli Comini begon in Milaan een servicebureau voor guerrilla stores. En Massimo Costa is directeur van de eerste vereniging ter wereld voor tijdelijke winkels. Leden ontvangen voor hun winkel een certificaat van echtheid.


- In Milaan zijn doorgaans zo'n 40 tijdelijke winkels
- De gemiddelde oppervlakte is 100m2
- Tijdelijke winkels bestaan een week tot een maand (inclusief het opzetten)
- De maximale levensduur van een tijdelijke winkel is 6 maanden
- Het duurt 1 tot 2 dagen om een winkel weer af te breken
- Tijdelijke winkels worden het meest gebruikt voor productintroducties, merkbeleving en promoties.

Hoewel er geen specifieke gegevens over beschikbaar zijn, is Milaan vermoedelijk de stad met de grootste concentratie tijdelijke winkels binnen Europa.

Bronnen: SideCar Eventi en Assotemporary

“Een tijdelijke winkel is een show op straatniveau”

Paoli Comini, directeur van het servicebureau voor tijdelijke winkels, gelooft in pop-up stores.

Zijn bedrijf Sidecar Eventi heeft een heel team klaarstaan voor het bedenken van formats, de inrichting, de administratie en het personeel van tijdelijke winkels. “Tijdelijke winkels vormen een flexibel instrument en zijn commercieel interessant. Wel moet je voorafgaand aan de opening en tijdens het bestaan effectief over je winkel communiceren. Ook een goede zichtlocatie, een mooie etalage en entertainend personeel zijn belangrijk. Je geeft een show op straatniveau waarbij consumenten zelf onderdeel worden van het merk.”