De stad als marketingpodium

De stad is een onuitputtelijke bron van mensen, verhalen en dynamiek. Wordt geliefd en gehaat en biedt een podium voor kunst, cultuur, architectuur en design. Ook steeds meer bedrijven ontdekken de stad. Niet als vestigingsplaats, maar als marketingplatform. Alleen vergeet de stad zichzelf nog vaak te promoten. Urban guerrillamarketing versus guerrilla citymarketing.



Hoewel de betere voorbeelden uit het buitenland komen, zetten ook steeds meer Nederlandse bedrijven de stad in als toneel voor guerrillamarketingacties. Een klassiek voorbeeld komt van budgethotel Hans Brinker. Om het hotel onder de aandacht te brengen werden in 2007 honderden kaasvlaggetjes in hondendrollen gestopt. Op de vlaggetjes stond de boodschap 'Now even more of this at our entrance'. De gewaagde actie trok veel aandacht en publiciteit.


Kassa!

Dirk van den Broek bedacht in 2005 de kassamobiel. Deze vrachtwagen met kassa was tijdens de prijzenoorlog van de supermarkten regelmatig voor de deur van Albert Heijn te vinden. Klanten konden hun AH-boodschappen in de vrachtwagen laten scannen en zo berekenen wat ze bij Dirk voor dezelfde producten kwijt waren geweest.

Varkens op de Zuidas

Weten bedrijven de stad te vinden voor hun guerrilla-acties, de steden zelf zouden beter gebruik kunnen maken van hun eigen potentieel. Citymarketing is een jong vakgebied en guerrilla citymarketing wordt nog nauwelijks ingezet. Eén van de weinige voorbeelden is een bijzondere actie op de Zuidas. Dit koele zakencentrum zette zichzelf op 4 oktober origineel en sympathiek in de spotlights. Als tijdelijke bestemming voor een braakliggend terrein midden in het zakencentrum werd afgelopen voorjaar maïs ingezaaid. Tijdens dierendag mochten varkens het gewas gaan oogsten. Er liggen hier tal van mogelijkheden voor de stad. En juist verrassingsacties afkomstig van de stad zelf zullen door bewoners en bezoekers worden omarmd. www.hetbeloofdevarkensland.nl

Guerrillamarketing is...

“...toeslaan uit onverwachte hoek op een onverwacht moment. Origineel, onconventioneel en onvoorspelbaar. Sympathie weten op te wekken door een wow-effect te creëren. Als sluiproute naar het hart van de klant!”


Cor Hospes, guerrillamarketeer

Top 3 Urban Guerrillamarketing:
1. Sneeuwlogo's in Londen
2. Picknick walhalla in New York
3. Daklozenactie in Parijs

1

Sport TV Station Extreme Channel gebruikte in 2009 een Londense sneeuwstorm om een straatmarketingcampagne te lanceren. In één dag markeerde het 350 besneeuwde hotspots in de stad met het herkenbare logo van de omroep.

Top 3 Urban Guerrillamarketing:
1. Sneeuwlogo's in Londen
2. Picknick walhalla in New York
3. Daklozenactie in Parijs

2

In 2006 toverde Ikea New York om tot een picknick walhalla. Duizenden kleden en picknickmanden gaven de stad een surrealistisch uiterlijk. Op een bijgesloten kaartje stond 'Good design can make the everyday a little better'.

Top 3 Urban Guerrillamarketing:
1. Sneeuwlogo's in Londen
2. Picknick walhalla in New York
3. Daklozenactie in Parijs

De Franse humanitaire organisatie Médecins du Monde zette in 2008 driehonderd tenten op langs de Seine. De tenten maakten Parijzenaren ervan bewust dat er in hun stad heel veel mensen de nacht op straat moeten doorbrengen.

3

Flashmob tegen bezuiniging omroepkosten

Deze herfst verrasten 150 musici treinreizigers op Den Haag CS met de Mambo uit West Side Story. Ineens sprongen er tussen het grijze publiek vrolijke muzikanten tevoorschijn. Met deze actie protesteerden ze tegen de mogelijke afschaffing van het Muziekcentrum van de Publieke Omroep.

Halfnaakt protest tegen stierengevechten

Met een gewone protestactie trekt je tegenwoordig weinig aandacht meer. Honderden mensen protesteerden vorig jaar in Bilbao, Madrid en Pamplona halfnaakt en 'bebloed' tegen stierengevechten. Jaarlijks worden er in Spanje 12.000 stieren gedood.

The Truth About Amsterdam

Een sterk staaltje guerrilla is het filmpje The Truth About Amsterdam. Deze Amsterdamse guerrillamarketingactie dwong in 2009 de Amerikaanse Fox-presentator Bill O'Reilly in de verdediging. Hij had Amsterdam in zijn programma tot onveilige, misdadige en anarchistische drugsstad verklaard. In het filmpje dat op internet meer dan 300.000 keer werd bekeken, tonen de makers de prettige en mooie kanten van Amsterdam en zetten zij de Amerikanen zelf te kijk.