Blind in de stad

De herrie in Utrecht kan hij missen als kiespijn. Die komt bij een blinde namelijk keihard binnen. Maar dat Tom Hessels geen reclame en verkeersborden kan zien, vindt hij juist een zegen. “Jullie zien er – wat zal het zijn – een paar duizend per dag. Is dat zinvol?”

Tom Hessels werkt vanuit de stichting Bartimeus voor Accessibility, het expertisecentrum dat zich richt op de toegankelijkheid van internet voor gebruikers met een beperking. Hij geeft daar computer- en internetles aan blinden en reist voor zijn werk drie dagen per week met de trein vanuit Lelystad naar Utrecht. Geen sinecure zo met de bouwput die het centrum van Utrecht is. “Tja, ik vind vooral het lawaai vervelend en de fietsers die me bijna van de sokken rijden. Verder leidt mijn hond me overal dwars doorheen. Veel mensen denken dat hij de weg kent, maar zonder commando’s zou ik met hem bij de dierenwinkel uitkomen. Ik roep: links, rechts, zoek paal, zoek trap. Een grote hulp is ook het navigatiesysteem op mijn iPhone. Fantastisch die Iphone. Je kunt overal een voice voor instellen. Via mijn telefoon en het internet – ik gebruik brailleleesregels en spraakuitvoer - ben ik verbonden met de wereld. Jullie laten je in de stad leiden door beeld. Ik gebruik andere zintuigen om me te oriënteren. Geur en geluiden. Gidslijnen op het trottoir helpen vooral stoklopers. Ik loop niet meer met een stok, want dat kostte me meer energie. Bovendien ben ik met de hond sneller. Als blinde ervaar je wel de vele reclameborden en vuilniszakken op straat, want daar moet je steeds omheen. Ik klaag echter niet over de toegankelijkheid van de stad. Winkels en kantoorgebouwen zijn vaak vele malen toegankelijker dan hun websites, waar voor blinde mensen nog wel het nodige aan mag gebeuren.”

Geur, geluiden en tast

Blinden oriënteren zich anders in de stad


Architecten, planners en lokale autoriteiten hebben lange tijd prioriteit gegeven aan de behoeften en wensen van de gemiddelde gebruikers van de stad. Blinden oriënteren zich echter anders in een stad dan mensen die kunnen zien. Geur is belangrijk, geluiden en tast.

Lees meer over de stadsbeleving van blinde mensen.

Gidslijnen bieden veiligheid

Rotterdams OV legt overal geleidelijnen aan


Geleidelijnen geven visueel gehandicapten houvast in metrostations. Het zijn duidelijk voelbare contrasterende ribbels. Momenteel krijgen alle 16 ondergrondse Metrostations in Rotterdam geleidelijnen, waarschuwingsmarkeringen en gele akoestische tegels. De 34 bovengrondse stations volgen hierna. De komst van de OV-chipkaart maakt de aanleg van geleidelijnen noodzakelijk, omdat visueel gehandicapten anders de poortjes van de in- en uitcheckpunten niet kunnen vinden.

Bron: De Technologiekrant

Britse Braille makeover

Hoe ziet de stad eruit als Braille leidend zou zijn?


Ter ere van het 200ste geboortejaar van Louis Braille, de bedenker van het blinden alfabet, organiseert Royal National Institute of Blind People in 2009 in Londen een fotografische makeover van beroemde Britse symbolen in de stad. Doel is om mensen bewust te maken van de blinde medestadsbewoner en te laten zien hoe anders bepaalde plekken eruit zouden zien als het Braille-schrift leidend zou zijn.

Bron: RNIB