Mental Maps
Plattegronden bepalen stadswaarneming

Beïnvloeden grafische beelden ons idee over afstanden in de stad? Volgens Brits onderzoek wel. Metroplattegronden, die routes alleen als rechte lijnen afbeelden, geven mensen vaak onterecht het idee dat de verschillende haltes ver van elkaar af liggen. Hierdoor nemen stedelingen al snel het openbaar vervoer, terwijl ze net zo goed zouden kunnen lopen.

Stadskaart
in je hoofd

Iedereen beschikt over een aantal mental maps. Deze plattegronden in je hoofd verwijzen naar hoe je de stad waarneemt. Wie jonge kinderen heeft, kent de verschillende speelplaatsen in de wijk en weet ook hoe die ten opzichte van elkaar liggen. Als fietser weet je welke fietspaden er in de stad zijn en een muziekliefhebber heeft een plattegrond in zijn hoofd met de beste lp- en cd-winkels.

Lopen
is vaak korter

Londenaren die met de metro gaan, hebben vaak geen idee hoe ver bepaalde haltes uit elkaar liggen. Op de metroplattegrond lijken die allemaal eenzelfde afstand te hebben ten opzichte van elkaar. Terwijl de haltes in werkelijkheid veel dichter bij elkaar liggen. Straten buigen en er zijn vaak voetgangersdoorgangen. Als je maar een paar haltes hoeft, ben je lopend daarom vaak sneller dan met het openbaar vervoer.

Londen heeft nieuwe plattegronden

Nieuwe stadsplattegronden moeten ervoor zorgen dat Londenaren en toeristen een betere ruimtelijke waarneming krijgen. Uit onderzoek blijkt inmiddels dat 5% van de metrogebruikers nu vaker loopt, wat gezonder is en verkeersopstoppingen voorkomt. Zo’n 65% van de Londenaren zou door de nieuwe city maps minder vaak verdwalen. Foto's Martin Deutsch.