Letterverzamelaars

Waarom oefenen grafische symbolen in de stad toch zo’n enorme aantrekkingskracht op ons uit? Wellicht is het zoals de New Yorkse kunstenaar Trevor MacDermid zegt: “De typografische eenvoud maakt ze prachtig.” Drie gepassioneerde verzamelaars zorgen voor een bijzondere kijk op letters en getallen.

Lichtreclames leveren een bijdrage aan de herkenbaarheid en leesbaarheid van de stad. Voor je het weet eindigen ze bij vernieuwing of renovatie echter in de vuilcontainer. De Berlijnse Barbara Dechant en Anja Schulze zijn verliefd op hoofdletters. Sinds 2005 redden zij verwaarloosde reclameletters en bewaren zij deze voor de eeuwigheid. Daartoe is het Buchstabenmuseum opgericht: het hoofdlettermuseum. Doel is om oude lichtreclames die iedereen kent en in zijn herinnering heeft opgeslagen tentoon te stellen. Van Autoradio, Blaupunkt en Funk tot aan Lebensmittel en Zierfische.

Lees het hele artikel.
Paul Baars begon in 1974 met het fotograferen van cijfers en nummers. Inmiddels heeft hij meer dan vijfentwintigduizend foto’s gemaakt. Jarenlang trok hij de wereld over om getallen vast te leggen die te zien zijn op busstations, bierblikjes, in reclames, op straatnaambordjes en op kleding. Van deze foto's zijn er ongeveer drieduizend verzameld in het boek ‘65’, dat dit jaar is verschenen. De foto’s zijn geordend van 0 tot 65. Youp van ’t Hek, een vriend van Paul Baars, heeft op een persoonlijke manier voor begeleidende teksten gezorgd.
De New Yorkse metro is de meest tot de verbeelding sprekende Underground ter wereld. Kunstenaar Trevor MacDermid zag zijn kans schoon en richtte in 2009 het bedrijf Underground Signs op. Hij verkoopt reproducties van metroborden. En niet alleen aan New Yorkers, maar ook aan buitenlandse klanten. Voor aan de muur boven de eettafel of voor boven je bed. “Metroborden hebben me altijd gefascineerd. De typografische eenvoud maakt ze prachtig. Ik vind het kunstwerken.”

Berlijnse hoofdletterpassie

In de ban van het getal

Metroborden als kunst