Billboard Culture

Billboards bepalen het beeld in een stad. Met hun creatieve boodschap vormen ze een ode aan de moderne tijd. Maar soms zijn ze te dominant. Zo ontstond er politieke discussie over steigerdoekreclames in de Amsterdamse binnenstad en een mysterieus billboard langs de A4 bij Leiderdorp. En kwam de niets verhullende megareclame van lingeriemerk Sapph hevig onder vuur te liggen. Toch zijn veel billboards ook treffend, geestig en origineel: stadsdesign dat voor even de wereld op z’n kop zet.


Gevaar op de weg

Rare reclameborden langs de weg leiden de automobilist te veel af. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur wil ze daarom gaan verbieden. Dat zei zij afgelopen voorjaar naar aanleiding van een mysterieus billboard langs de A4 bij Leiderdorp. Het reclamebod bevatte een QR-code. Door deze tweedimensionale streepjescode te scannen met een smartphone krijgt de gebruiker extra informatie van de adverteerder. Bestuurders mogen in ons land geen telefoon vasthouden tijdens het rijden. Stelregel van Rijkswaterstaat is bovendien dat een object dat niet relevant is voor de rijtaak slechts twee seconden de aandacht van de bestuurder mag vasthouden.

Billboards in de Big Apple

Hoewel er in ons land de laatste jaren de nodige ophef is geweest over billboards, is Nederland een bescheiden billboard speler. In New York gaat de billboard culture veel verder. En daar doen ze ook niet moeilijk over een QR-bord. Kijk maar.

Dress less to impress

De Reclame Code Commissie ontvangt in 2009 veel klachten over de billboards van lingeriemerk Sapph. Sommige klagers vinden de levensgrote afbeeldingen van bijna blote vrouwen onrealistisch. De vrouwen zouden ‘verminkt’ zijn neergezet. Met behulp van photoshop zijn de modellen nog slanker gemaakt dan ze al zijn. Saphh zelf reageert laconiek: “We maken de vrouwen alleen maar mooier, net zoals zij zelf doen met make-up. Door een niet té realistisch beeld te tonen, geven we de campagne humor. Het is niet onze bedoeling om mensen te kwetsen.” De Reclame Code Commissie heeft de klachten afgewezen.

Balding Billboard

Londenaar Matt Stafford maakt van zijn nood een deugd. Hij leidt aan kaalheid, maar geeft hier een positieve draai aan door zijn kale plek op e-bay beschikbaar te stellen voor adverteerders. Hij tatoeëert voor 215 pond een tijdelijk logo op zijn hoofd, waar hij dan twee weken mee rondloopt. De opbrengsten gaan naar de Little Prinsess Trust. Dit is een stichting die zorgt dat kinderen met kanker die door de bestraling hun haar verliezen een pruik krijgen. Weten of Matt Stafford succes boekt met zijn bijzondere actie? Luister naar dit interview op BBC-radio of volg hem op www.twitter.com/baldinbillboard

Te dominant

Komend voorjaar zullen minder steigerdoekreclames de Amsterdamse binnenstad sieren. De Deelraad Centrum geeft gehoor aan het verzoek van UNESCO om de steigerdoekreclames uit het hart van de stad te weren. UNESCO vindt de doeken te dominant voor de binnenstad. In delen van het centrum die niet onder het Werelderfgoed vallen, mogen de mega doeken nog wel worden geplaatst. Naar verwachting zullen ook de andere grote steden in Nederland steigerdoekreclames gaan beperken.

Vechten tegen Aids

Wat is de kracht van billboards? Zorgen ze voor een verandering in het gedrag van mensen? De Aids campagne LoveLife in Zuid-Afrika laat zien dat dat een illusie is.
Rond het millennium lanceerde de organisatie LoveLife een onorthodoxe Aids campagne. De Zuid-Afrikaanse billboards hadden een zeer directe boodschap aan jonge mensen: hou je van je leven, doe dan wat aan Aids. Kosten: 130 miljoen dollar in vijf jaar tijd. In 2005 werd de campagne genadeloos geanalyseerd. Ondanks de billboards, hulplijnen en jeugdcentra was het aantal jongeren met Aids - zo’n tien procent van de tieners - niet afgenomen. Het voorkomen van Aids blijkt nog steeds een zware dobber.

Proeven!

Hoe zet je mensen direct aan tot actie en laat je ze kennismaken met je product? Deze billboards van Granatapet en Thorntons Chocolate weten honden en baasjes te verleiden.

Spraakmakers

Billboards maken heel wat tongen los. En dat is natuurlijk ook juist de bedoeling van adverteerders. Drie hoogstandjes.
- Grass Cutter billboard van Big Razors in Japan
- Coop’s Paints adverteert in Columbus
- Tandpastareclame van Formula in Jakarta

Guerrilla billboard